Wnętrze biura – jak zapewnić wygodne warunki pracy dla pracowników?

Praca biurowa przy komputerze to zazwyczaj wielogodzinna praca przy biurku w pozycji siedzącej. Niezwykle istotną rzeczą w jest organizacja stanowiska pracy, ponieważ ma to wpływ nie tylko na komfort i produktywność, ale także stan zdrowia. Długookresowa praca pozbawiona komfortu fizycznego może przyczynić się do spadku efektywności, samopoczucia psychicznego, a nawet wywrzeć realny, negatywny wpływ na ogólne zdrowie pracowników (aż 40% pracowników skarży się na problemy zdrowotne związane z przewlekłym bólem pleców), dlatego kluczowe jest zadbanie o odpowiednią ergonomię miejsca pracy w biurach.

Jednym z podstawowych elementów wyposażenia biura jest biurko, przy którym pracownicy spędzają większość czasu, dlatego istotne jest, by było dostosowane do ich potrzeb. Dobre biurko to takie, które jest wystarczająco duże, by zmieściły się na nim wszystkie potrzebne przedmioty do pracy (np. monitor, klawiatura, artykuły biurowe). Biurko powinno mieć wymiary ok. 80 x 120 cm oraz jego tekstura powinna być w jasnym odcieniu. Najlepszym wyborem będą płyty meblowe MDF imitujące jasne, matowe drewno.  Pod biurkiem oczywiście dobrze jest postawić niewielkie kontenerki z szufladami na niezbędne rzeczy osobiste lub postawić na biurka z szufladami. 

Biura typu open space urządzone w ogromnych pomieszczeniach są przereklamowane dla efektywnej pracy – postaw kilka ścianek działowych, zorganizuj wygodne boksy, w których pracownicy nie będą sobie przeszkadzać. Warto również pomyśleć o kwiatach, które nie wymagają dużej uwagi, ale potrafią wyglądać efektownie. Rośliny zawsze wprowadzają do wnętrza nieco przytulnej atmosfery.

Kolejnym niezbędnym elementem biura są krzesła, fotele i wszystko, co służy do siedzenia.  Przy wyborze odpowiedniego krzesła dla naszych pracowników należy zwrócić uwagę na możliwość regulacji wysokości oraz pochylenia oparcia. Pomaga to dostosować indywidualnie każdy fotel zależnie od wzrostu, ulubionej pozycji i osobistych preferencji. Warto też zwrócić uwagę na jego mobilność oraz materiał, z którego zostało wykonane, co ma znaczenie dla trwałości mebli. Nie chcemy przecież co kilka miesięcy inwestować w wyposażenie, które nie spełnia naszych oczekiwań. Aby stanowisko pracy było w pełni ergonomiczne, krzesło powinno mieć podłokietniki, na których można oprzeć ręce i odciążyć ramiona, które i tak są spięte przez wymuszoną pozycję pracy.

Ogromną rolę w pracy biurowej odgrywa światło. Podczas pracy w godzinach wieczornych lub w sezonie jesienno-zimowym, gdy dociera do nas bardzo mała ilość światła słonecznego, istotną rzeczą jest odpowiednie oświetlenie miejsca pracy. Najlepsze efekty daje światło naturalne, jeśli jednak nie jest to możliwe, należy pracownikom zapewnić dodatkowe źródła światła (np. górne lampy sufitowe, lampki na biurko). Według zasad BHP bowiem do pracy biurowej źródło światła należy ustalić tak, by jego natężenie oscylowało przy ok. 500 lumenów, o czym informują tabliczki znamionowe oraz etykiety żarówek. W lecie natomiast ilość docierającego światła może być za duża, dlatego konieczny może być montaż żaluzji, stor lub rolet w jasnych kolorach.

Odpowiednie wyposażenie biura to oszczędność nie tylko środków finansowych, ale przede wszystkim oszczędność zdrowia i energii Twoich pracowników. Zadbaj o ich komfort, a odwdzięczą się dobrze wykonaną pracą.

Podobają Ci się nasze projekty?